torstai 11. kesäkuuta 2015

Terveyskesä

Alakulo alkaa väistyä ja tilalla on jo uusia odotuksia ja jännittämistä. Tänään alkoi taas menkat ja vaikka mahassa kramppaa ja selkää särkee niin oon silti ilonen, että ne ylipäätään tuli ja ettei ne olleet ainakaan liian ajoissa. Kummittelee vielä mielessä se viime kerran lyhyeksi jäänyt kierto ja epäilyt siitä, ettei keltarauhashormooni toimi kunnolla. Noin kuukauden päästä soittelen taas jo klinikalle ja suunnitellaan uutta inssiä. Heinäkuun 20 päivä alkavalla viikolla saattaisi olla seuraava yritys.

Senkin takia olin helpottunut menkkojen alkamisesta, että mietitytti mitä rankka ruokavalio tekee mun kierrolle. Lauantaina tulee neljä viikkoa siitä kun alotin autoimmuuni protokollan (AIP). Alussa iho parani vauhdilla mutta nyt paraneminen on hidastunut. Joiltain osin jopa tullut takapakkeja. En voi olla täysin varma johtuuko ihon paraneminen ainoastaan kesästä vai onko ruokavaliolla ollut siihen osuutensa. Tämä epävarmuus nakertaa ikävästi motivaatiota. Toisaalta monet ihosairauksia ruokavaliolla hoitavat ovat sanoneet, että paranemisessa saattaa mennä kuukausia. Pelkästään positiivista on se, että multa on lähtenyt 5 kiloa painosta! Ja tosiaan ylipainoa löytyy vieläkin, joten painon lasku ei haittaa yhtään. Ehkäpä sekin vaikuttaa positiivisesti raskaaksi tulemiseen. Ja mullahan on vielä reilu kuukausi aikaa ennen seuraavaa inssiä. Ihana ajatella, että olisin mahdollisimman hyvässä kunnossa ennen raskautta.

Mulla on vielä vähän auki se mitä teen syömiseni suhteen jos tulen raskaaksi. Periaatteessa ruokavalio on todella terveellinen. Ongelmalliseksi sen tekee se, että se on myös aika kallis. Varsinkin jos haluan syödä mahdollisimman monipuolisesti. AIP:ssa poistetaan ruokavaliosta kaikki viljat (myös maissi ja riisi), maitotuotteet, koisokasvit (esim. tomaatti, paprikat, peruna, munakoiso, jne), palkokasvit (pavut, herneet, linssit ja kaakao (!), jne), valkoinen sokeri, lisäaineet, teolliset öljyt (esim. rypsiöljy), alkoholi, siemenet ja pähkinät sekä kananmuna. Hedelmien syömistä pitää rajoittaa max. kahteen annokseen päivässä. Mä olen tän kuukauden välttänyt myös kaikkea sallittuakin makeutusta (esim. hunajaa), bataattia sekä kookosmaitoa. Lauantaina otan näitä taas jonkin verran ruokavalioon.

Mitä mä siis syös kun kaikki tuo on kiellettyä. Kaiken tän lisäksi en syö myöskään punasta lihaa. Proteiineista mä syön kalaa ja mereneläviä sekä silloin tällöin luomukanaa. Kasviksista syön kaikkea mikä ei ole kielletty. Juureksia, vihanneksia, sieniä, salaatteja, kaaleja jne. Hedelmiä voin syödä mitä vaan kunhan rajoitan määrää (ja se on vaikeeta!). Marjoja paljon. Rasvoista avocadoa ja öliiviöljyä. Mausteina lähinnä yrtit, valkosipuli, inkivääri ja kurkuma (pippurit ja siemenmausteet kielletty). Tosi paljon syön salaatteja, keittoja ja paistoksia. Nyt kesällä ollaan myös pari kertaa grillattu kalaa ja vihanneksia. Mä pyrin syömään kerralla runsaasti mutta vaan noin 3 kertaa päivässä. En malta odottaa suomalaisia mansikoita! Meinaan niiin vetää niitä koko kesän kun kerta (maito)jätski on kielletty.

Seuraavaksi taidan ottaa haltuun nuo AIP jälkkärit. On tässä kuukauden sisällä makean himo yltynyt ja pian on pakko saada jotain oikeesti makeeta (ja epäterveellisen makusta!) herkkua. Ehkäpä jo lauantaina teen kookos-banaani jätskiä tai jos löydän niitä mansikoita niin niiden kanssa kookoskermavaahtoa hunajalla makeutettuna. Lauantaina meinaan myös tehdä bataattimuusia, lohimedalijonkeja, metsäsienikastiketta ja vihreää salaattia. Illalla sitten vaimon kanssa treffeille leffaan katsomaan Jurassic Worldia. Jurassic Park oli muuten ensimmäinen aikuisten elokuva minkä olen elokuvatterissa nähnyt yli 20 vuotta sitten. Muistan sen vieläkin todella elävästi.

Noi ilmat kun tosta vielä lämpenis niin pääsis kunnolla nauttimaan ulkona oleilusta ja auringosta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti