torstai 15. toukokuuta 2014

Paleo-kuulumisia

Mä huomaan olevani trendisyöjä. Hassua kun aloittaessani mulla ei ollut mitään hajua tästä gluteeniton/viljaton-trendistä enkä muutenkaan ole ollut mitenkään erityisen kiinnostunut ravinnosta ainakaan tässä mittakaavassa. Ennen vetelin huoletta lähes mitä vaan. Alas meni makeutusaineet, margariinit ja kevyttuotteet. Ainot asiat joista huolehdin edes jossain mittakaavassa oli ruuan lihottavuus (en silti saanut painoa alas) ja eettisyys. Eettisyys hoitui sillä että, olin syömättä lihaa (kalaa, munia ja maitoa meni).

Nyt kun vertaan ruokavaliotani ennen ja nyt näen yhden suuren eron. Kärjistetysi ennen halusin syödä mahdollisimman paljon, mahdollisimman hyvää, mahdollisimman vähillä kaloreilla. Nykyään haluan että jokainen syömäni asia on hyödyllinen enkä enää mieti kaloreita vaan tarkkailen olotilaa ja syön sen mukaan. Enkä vieläkään syö pahaa ruokaa. Ilmeisesti osaan syödä aika optimaalisesti koska paino tippuu hyvin hitaasti. Alussa pelkäsin, etten saa tarpeeksi energiaa mutta todella nopeasti tajusin, ettei sitä pelkoa todellakaan ole koska vihdoin saan käyttää kunnolla rasvaa! Kylmäpuristettu oliivi- sekä kookosöly ja silloin tällöin luomuvoi kuuluvat oleellisesti ruokavaliooni. Pähkinöistä ja siemenistä jouduin ikävä kyllä pitkin hampain luopumaan.

Ruokavalio näkyy myös roskiksessa. Meiltä tulee ihan älyttömän vähän kaatis- ja energiaroskaa! Biojätettä taas tulee melkeinpä 10 litraa 2 päivässä.

Aikaisemmin kirjoitin alkavani tiukalle autoimmuunipaleolle mutta ei siitä lopulta niin tiukka tullutkaan. Pähkinöistä tosiaan luovuin mutta kanamunat jäivät. Ehkä testaan kananmunatontakin vielä joku päivä mutta nyt mennään hetki näin. Olen siis syömättä viljaa, maitotuotteita, palkokasveja, koisokasveja, pähkinöitä ja siemeniä. Ja ehdottomasti prosessoituja ruokia ja tuntemattomia kemikaaleja. Sen sijaan otin ruokavalioon valkoisen riisin koska aloitin työmatkapyöräilyn (20km päivässä) ja rankan fyysisen työn. Tarvitsen siis enemmän hiilareita. Olen myös pitänyt pari kertaa vapaata ja syönyt mitä vaan. Vappuna söin esim. pizzaa, jätskiä, munkkeja ja simaa. Olo oli kyllä karmiva seuraavana päivänä!

Sitten vaikutuksista. Mä aloitin ruokavalion saadakseni apua psoriin. Odotin, että vaikutuset näkyvät viimeistään parin kuukauden sisällä ja jo kuukauden jälkeen olin pettynyt kun tuloksia ei tullut. Tuloksia ei varsinaisesti vieläkään sillä saralla ole. Kyselin vähän muiden kokemuksia netissä ja sain kuulla olevani todella hätäinen. Eräs nainen kertoi saaneensa oma lievän psorinsa kuriin 7 kuukaudessa. Toiset varoittelivat siihen kuluvan vuosia. Ruokavalion vaikutus perustuu siihen, että psoriasis johtuu osittain vuotavan suolen oireyhtymästä (eli suoli on vaurioitunut väärästä ravinnosta) ja oikea ravinto korjaa suolta. Niin pitkään kun suoli on huonossa kunnossa ei ihokaan voi luonnollisesti parantua ja suolen parantaminen on pitkä prosessi.

Se mikä minua motivoi pysymään tässä ruokavaliossa on oman terveyteni lisäksi toivotun tulevan lapsen terveys. Lapsella tulee mitä luultavimmin olemaan 1 kolmesta autoimmuunitautiin laukaisevasta tekijästä eli geeneettinen alttius. Toista laukaisevaa tekijää on mahdoton ehkäistä. Se on ympäristön altistus eli ulkoiset tekijät. Nämä voivat ilmeisesti olla esim. tulehduksia (mulla oli monta angiinaa perä jälkeen teini-iässä ennen psorin puhkeamista). Kolmas laukaiseva tekijä on tämä vuotavan suolen oireyhtymä, joka on ainoa johon voin vaikuttaa. Haluan uskoa, että jo raskaus- ja imetysaika äidin syömä ruoka vaikuttaa myös tähän mutta erityisen tärkeänä pidän sitä etten muuta lapsen suolistoa korvikkeilla. Tavoitteena olisikin syödä itse mahdollisimman hyvin ja täysimettää mahdollisimman pitkään. Toivon sydämmeni pohjasta, että imetys onnistuu.

Niin niistä vaikutuksista piti kirjoittaa. Pitää oikeen miettiä kun ei musta tunnu oikeen miltään. Ei ole migreenejä (alun vieroitusoireiden jälkeen), ei mahaongelmia eikä väsymystä. Niin paino tosiaan tippuu laihduttamatta hitaasti mutta varmasti. Rahan menoa pelkäsin mutta aika turhaan. Koska kallit herkut on pois kauppalaskusta ja teen kaiken ruuan itse niin kulutetaan kauppaan aika saman verran kuin ennen.

Jos tieteellisempi teksti (kuitenkin hyvinkin selkeä!) autoimmuunisairauksista, niiden synnystä ja ravinnosta kiinnostaa niin suosittelen lämpimästi lukemaan tämän:  Olli Sovijärvi: autoimmuunisairaudet-ja-patofysiologiset-mekanismit-hoito-ravinnolla-seka-stressinhallinnalla/



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti