sunnuntai 23. maaliskuuta 2014

Paleo-äidiksi?

Nyt on 2 viikkoa paleo-elämää takana ja monenmoisia ajatuksia aiheesta onkin kertynyt. Olen niksauttanut pääni todella monesti kaupan hyllyillä etsiessäni suuhunpantavaa. Kauppalista sisältää nykyisin huomattavasti vähemmän asioita kun ennen. Yleensä siellä lukee: hedelmiä, vihanneksia, juureksia, kalaa, munia, kookosmaitoa, öljyä ja voita. Aika usein nykyisin tarttuu mukaan herkutteluun kuivattuja hedelmiä (viikunoita, aprikooseja tai taateleita) sekä pähkinöitä.

Perusarkiruoka meillä on joku keitto tai pata-tyyppinen juttu jossa on juureksia, vihanneksia ja kalaa. Tällä viikolla ollaan syöty porkkana-lanttu-sipuli-kukkakaali-pakastesei-kookosmaito-pataa currylla maustettuna (siis sillä jauhetulla mausteseoksella). Paljon syödään munakkaita ja keitettyjä munia vihannesten kera sekä aamu- ja iltapaloiksi kuin myös ihan pääruuiksi. Maanantaina saapui myös uuteen kotiinsa tehosekoitin joka on ollut todella ahkerassa käytössä. Vähintään kerran päivässä pyöräytän jonkin pirtelön ja on sillä jo keretty kokeilemaan jopa majoneesin tekoa ja banaanipannukakku-taikinaa.

Ruuan puolesta ei ole mitään valittamista. Ainoa mitä tällä hetkellä kaipaan on kahvimaito mutta senkin saa aika tyydyttävästi korvattua kylmäpuristetulla kookosöljyllä varsinkin jos seoksen pyöräyttää blenderissä. Tiedän kyllä, että 2 viikkoa on aika lyhyt aika mutta mielestäni on mahtavaa, ettei mitään ihmeellisempiä mielitekoja ole ilmennyt.

Sitten niistä vaikutuksista kroppaan. Ikävä kyllä mun psoriin ei ole ollut mitään vaikutusta, itseasiassa tuo lyhyt pakkasjakso sai mun ihon aika huonoon kuntoon johtuen siitä, että testimielessä lopetin kortisonirasvojen (ja sen tyyppisten) käytön (eilen illalla kyllästyin kutinaan ja rasvasin). Masentaa mutta monissa lähteissä lukee, että autoimmuuniprotokollalla pitää joissain tapauksissa olla monta kuukautta ennen kuin suolen seinämät paranee. Ja saattaahan se olla, että mun pitäisi tiukentaa ruokavaliota entisestään ja rajottaa pähkinöiden ja hedelmien syöntiä huomattavasti sekä joko lopettaa munien syönti tai syödä pelkkiä keltuaisia (mihin valkuaiset sitten menee?). No mä pysyn nyt tässä ruokavaliossa parisen kuukautta ja katson sitten uudestaan. Jotain positiivista on kuitenkin tapahtunut. Kilo painosta on poissa.

On myös ilmennyt muutamia ikäviä sivuvaikutuksia. Viimeisen viikon ajan mulla on särkenyt usein päätä sekä korvissa on vähän väliä pienesti vihlonut. Ensimmäisellä viikolla mulla oli myös pari päivää ihan selviä allergiaoireita (ja en siis ole allerginen tietääkseni millekkään!). Nämä asiat eivät kuitenkaan ole niin pahoja, että niiden takia keskeyttäisin kokeilun ja itseasiassa en voi olla yhtään varma johtuuko oireet edes paleosta. Voihan se olla, että oon vaikka tulossa flunssaan tai mulla on hartiat jumissa. Pikkusen kun googlettelin tuosta päänsärystä niin ilmeisesti en ole ainoa. Pitäisi olla väliaikaista ja noissa lähteissä se selitettiin esimerkiksi hiilari/vilja/sokeri-vierotusoireilla ja myös sillä, että kropalla kestää hetki vaihtaa tointansa niin, että se ottaa energiansa rasvasta eikä hiilareista. No niin tai näin, niin toivon, että päänsäryt loppuu pian!

Aika paljon olen tässä parin viikon aikana lueskellut viljojen ja maitotuotteiden haitoista. Yritän olla kriittinen ja lukea monista eri lähteistä asioita ja myös "vastapuolen" argumentteja mutta aika vakuuttavia juttuja netistä löytyy. Suosittelen tutkimaan jos yhtään kiinostaa kyseiset asiat.

Mahdollisesti tuleva raskaus sai mut ryhtymään tähän ruokavalioon mutta nyt vasta rupesin miettimään elämää lapsen kanssa näinkin radikaalisti erilaisella ruokavaliolla. Tarkoittaako se eväitä tarhaan ja kouluun? Vai syönkö itse todella hyvin ja terveellisesti (välttäen ruoka-aineita jotka uskon haitallisiksi) ja annan lapseni syödä näitä haitallisia aineita silläkin uhalla että lapsellekin puhkeaa psoriasis? Jaksetaanko pyörittää lapsiperhearkea ja laittaa aina kaikki ruoka alusta saakka itse ja jatkuvasti perustella (tätäkin) asiaa ympäristölle? Mites imettäminen. Paleovauvoja täysimetetään mieluiten mahdollisimman pitkään. Mitä jos maitoa ei tule?

No raskaus on vielä aika pitkän matkan päässä ja toistaiseksi tämä paleo-juttu on ihan kokeiluasteella. Täytyy ehkä vuoden päästä ihan vakavissaan miettiä noita kysymyksiä.

4 kommenttia:

  1. Mä en sen enempää oo perehtynyt psoriin, mutta oon aikaisemminkin kuullut, että sitä olisi hyvällä menestyksellä hoidettu just ruokavalioon liittyvillä jutuilla. Tähän liittyen oon myös kuullut, että aluksi nuo oireet saattavat jopa pahentua (jolloin monet saattavat lopettaa koko kokeilun), ja ilmeisesti voi kestää usemman viikon, että niitä tuloksia alkaa näkyä. Joten tsemppiä ja kärsivällisyyttä, yritä olla raapimatta! :)

    VastaaPoista
  2. Kiitos tsempityksestä! Eiköhän mun kärsivällisyys riitä useammankin viikon kun oikeen päättää. :)

    VastaaPoista
  3. Olen kuullut, että raskaana tulisi saada erilaisia ravintoaineita. Olen itsekin nyt kohta 2kk ollut paleolla, mutta alkoi arveluttamaan, kun kuidut (viljat) ja maitotuotteet ovat pois, että jos odottaessa tulisi saada näistä saatavia ravintoaineita, mutten tosiaan enää mitään maitotuotteitakaan käytä.. Että mitenkäs tässä tapauksessa?

    VastaaPoista
  4. No mä en varsinaisesti vielä ole perehtynyt noihin raskausajan ravintosuosituksiin mutta kuitujahan tulee vihanneksista ja hedelmistä todella paljon. Samalla saa paljon enemmän vitamiineja ja muita hyviä juttuja kuin saisi viljoista. Mä en usko, että ihminen tarvitsee aikuisena maitoa mutta kannattaa varmasti tutkiskella juttuja ja tehdä niin kuin tuntuu oikealta. Ja tietysti kuunnella omaa kroppaa. Kaikille kun ei sovi kaikki. :)

    VastaaPoista